Ki számodra a leginspirálóbb személyiség?
Példaképem Mindenki,
Akitől valaha is tanulhattam bármi követendőt, vagy elvetendőt.
Mindannyiuknak hálás vagyok.
Ki számodra a leginspirálóbb személyiség?
Minden kornak megvan a maga meghatározó példaképe vagy ikonja. Milyen korszakban válik fontossa egy példakép illetve mi alapján alakítjuk ki, hogy számunkra ki lesz későbbi kvöetendő példa?
Gyerekkorunkat nézve elsősorban a fejlődésünk szempontjából a szüleink lesznek a mi "hőseink", akikre felnézünk. Ebben a folyamatban jelentős szerepe van az értéktulajdonításnak, vagyis annak, hogy a szülők mennyire és miben maradnak jelentős modellek számunkra az iskoláskor és a serdülőkor elérése után. A későbbiekben kicsit eltávolodhat a szülői értékekkel való azonosulás és egyfajta 'kritikai' szerepkörbe kerülhetünk. Ebben az esetben fontos tény, hogy mennyire hasonlítanak a szülők ahhoz az ideális képhez, amelyhez szeretne a gyerek hasonlóvá válni.
A család hagyományosan az egyén és a társadalom közötti elsődleges közvetítő. Elsődlegessége abból áll, hogy a legkorábbi életszakasztól kezdve hat a fejlődő egyénre, emellett érzelmi kötelékei, kapcsolatainak erőssége, hosszan tartó hatása alapvető érzelmi és viselkedési modelleket vés be a személyiségbe, amelyeket mint diszpozíciókat viszünk tovább (Bagdy 1986).
Tinédzserkorban már más szempontok alapján választjuk ki ki az, aki felé orientálódni szeretnénk. A kötődési és szülői elveken túl megjelenik egy a külvilág felé irányuló érzelmi súly is. A világ megismerésének vágya jelenik meg ilyenkor éppen ezért a fiúk érdeklődését elsősorban a természet meghódítására, a természeti erők legyőzésére irányuló kalandos regények kötik le, míg a lányok az emberi kapcsolatokban, barátságokban keresik a példaképeket. A pubertás első szakaszában a serdülő még nem veszi észre választott ideáljának negatív vonásait. Ezek felfedezése nemegyszer érzelmi konfliktust okozhat. A tapasztalat ugyanakkor elvezeti a valóság jelenségeinek reaálisabb és az ember személyiségének komplex, ellentmondásaiban is igazabb szemléletéhez.
László Miklós 1999-ben publikált, szintén példaképekkel kapcsolatos tanulmánya összefoglalóul szolgál számunkra, hogy pontosan milyen kategóriák alapján alakulhat ki egy példakép (László 1999).
- Az egyénnel összefüggő tulajdonságok: olyan jellemzők, amelyek az egyéni boldogulással kapcsolatosak (pl. Sikeres, gazdag, öntörvényű, talpraesett, tudja, hogy mit szeretne).
- Külső tulajdonságok (pl. Izmos, magas, szép, csinos, erős, vonzó, vékony).
- Személyek közötti viszonyokkal kapcsolatos tulajdonságok: olyan jellemvonások, amelyek a társakkal való együttélést és a sikeres interakciót segítik elő (pl. Kedves, jószívű, megértő, türelmes, őszinte).
- A társadalom működésével kapcsolatos tulajdonságok: olyan jellemzők, amelyek a tágabb közösség működését szabályozzák (pl. Igazságosság, becsület, tisztesség).
- Szakmai tudás (pl. Ő a legjobb a szakmájában, jól focizik, jó zenét csinál, jól táncol, jól végzi a dolgát).
- Egyéb (pl. Olyan válaszok, mint: "mert szeretem", "mert ő az anyukám", "minden tulajdonsága").
A felnőttkorba lépve továbbra is megmarad a számunkra inspiráló személyek megtalálásának fontossága. Azonban ezek az egykoron csodált személyek eltűnnek az életünkből és gyakran nem veszi át a helyüket már senki sem. Helyét inkább átveszi az önazonosság kérdése, az eddig összegyűjtött értékeket pedig immár a saját életkörnyezetünknek megfelelő módon alakítjuk át és illesztjük be.
Miért van rá szükség? Mindig jó ha van egy követendő példa előttünk. Még ha nem is értünk mindennel egyet az adott személlyel, akkor jó, ha van valaki, akinek a gondolkodását, vagy életútját, tevékenységeit inspirálónak tartjuk. Ilyen módon mindig emlékezünk majd rá, hogy azok a dolgok, amiket lehetetlennek hiszünk, olykor valójában nagyon is lehetségesek. Akkor is nagy szolgálatot tesz egy példakép, mikor nincsen támogató környezet mellettünk, vagy épp olyan van, ami egyenesen visszarántana, vagy elterelne minket a céljaink felől. Egy előttünk járó személy életútja remek mintha és mankó lehet akkor is, ha nem tudjuk merre is induljunk és mit csináljunk pontosan a céljaink elérésének érdekében.